Guider

3 min läsning

Så kommer du igång med App Store optimering

I en djungel av tre miljoner appar behöver dina kunder hjälp för att kunna hitta till just dina appar. Därför behöver du jobba med App Store optimering för att öka chanserna att dina appar ska nå ut till rätt målgrupp.

Det finns närmare två miljoner appar på Apples App Store och nästan tre miljoner på Googles Play Store, så det kan tyckas vara omöjligt för dina appar att skära igenom bruset. Men med hjälp av App Store optimering ökar dina chanser väsentligt. Så här gör du för att komma igång.

Vad är App Store optimering?

Precis som sökmotoroptimering hjälper din sajt att hamna högt på Google, så handlar App Store optimering, eller ASO, om få dina appar att hamna högt på applattformarna. Av trovärdighetsskäl håller såväl Apple som Google hårt på sina hemligheter när det gäller vilka algoritmer som styr sökningarna på respektive plattform, men det finns ändå en hel del att göra för att öka dina appars rankning.

Välj en beskrivande titel

Ett bra namn på en app visar tydligt vad appen handlar om. Att tydligt få reda på vad appen gör redan i namnet gör det mer troligt att användarna laddar ner den, men kan också höja din rankning. Och genom att tydliggöra syftet med din app kan du hitta rätt målgrupp effektivare.

Låt säga att du har en träningsapp för cyklister som heter “Pedaltid”. Din målgrupp triggas av namnets koppling till cykling, men genom att lägga till en enkel beskrivning: “Pedaltid — optimera din cykelträning”, så kommer de att förstå precis vad din app handlar om. Dessutom kommer ordet “cykelträning” att ranka appen högre bland dem som söker efter appar om cykling.

Var noga med nyckelorden

Precis som inom SEO är nyckelorden viktiga för ASO. Skillnaden är att du inte kan använda mer än 100 tecken för nyckelord i Apples App Store. Det gör att du måste fundera noga över vilka nyckelord du vill använda.

I Googles Play Store har du inte något nyckelordsfält alls, men där är själva beskrivningen sökbar och den ger dig behagliga 4000 tecken. Men det gäller att vara försiktig med hur du använder dina nyckelord i beskrivningen. Om du bara staplar nyckelord på varandra, så kommer algoritmen att se till att du tappar i rankningen.

Och när du hittat dina relevanta nyckelord är det en god idé att göra lite research på dem. Hur eftersökta är de och hur många andra appar använder dem. Det finns en del verktyg som till exempel The Tool som kan hjälpa dig med statistiken. Målet är att vaska fram de relevanta nyckelord som eftersöks ofta men inte många andra appar använder.

Berätta vad din app gör

När du beskriver din app ska du vara noga med att vara tydlig med vad den gör, vilka problem den löser, hur den gör livet enklare och varför det är värt att lägga pengar på den. Lägg gärna till screenshots som visar appen i olika lägen. Köparen är mycket mer benägen att slå till om hon faktiskt ser vad hon får.

Placera din app i rätt kategori

Att placera din app i rätt kategori är naturligtvis viktigt för att du ska nå rätt målgrupp, men det hjälper också upp rankningen. Det är också viktigt att komma ihåg att du kan på problem om du lägger din app i helt fel kategori. Det kan leda till att du din app tas bort eller att den rankar betydligt sämre.

Uppmana till positiva kommentarer

Positiva kommentarer och betyg har en enorm inverkan på din AOS. Algoritmen älskar recensioner och höga betyg, så ju fler av dina nöjda kunder du kan få att kommentera och betygsätta, desto bättre är det.

Men det måste naturligtvis vara riktiga kommentarer från riktiga kunder.

Får att påverka dina appköpare att betygsätta och kommentera kan du använda dig av den notifieringsfunktion som finns på applattformarna.  

Summa summarum

Om du vill att din app ska få hög synlighet, bra rankning och många nedladdningar, så kan du inte bortse från eller slarva med din AOS. Och även om vare sig Apple eller Google är öppna med hur deras respektive algoritmer fungerar, finns det metoder som via erfarenhet visat sig fungera. Det finns också konsulthjälp att få.

Om du behöver starthjälp för din app kan du vända dig till specialisterna på TopDog.